Podnikavá škola vytváří podmínky a nabízí příležitosti pro rozvoj kompetencí k podnikavosti žáků i učitelů. Naše škola se do rozvoje podnikavosti zapojuje již několik let - využitím programů, projektů, přednášek a soutěží, věnuje prostor podnikavým studentům a v rámci ŠPP pracuje koordinátorka podnikavosti. Zapojení do procesu certifikace je tedy logickým vyústěním našich podnikavých aktivit. Vytváření podmínek pro vznik a rozvoj podnikavé školy navazuje na dlouhodobou spolupráci s Lipkou.

Garant
Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání Brno, příspěvková organizace
Pracoviště Podnikavá mysl
Zastřešující orgán certifikace v ČR
Podnikavost je soubor znalostí, dovedností a postojů, který žáka motivuje hledat příležitosti a vytvářet hodnoty nejen pro sebe, ale také pro ostatní. Jednoduše řečeno, pokud znám své kvality, jsem zdravě sebevědomý a mám oči otevřené, pak se dokážu zodpovědně rozhodovat, vidět příležitosti, jak uplatnit svůj potenciál a být užitečný. Tato zdánlivě jednoduchá věc, ale vyžaduje trénink a dostatek zkušeností, na kterých je možné v životě stavět.
Ve vzdělávání, jehož součástí je výchova k podnikavosti, jsou nastavené vzdělávací procesy tak, aby žákovi umožnily objevit svůj potenciál a dál jej rozvíjet. Což probíhá napříč všemi předměty, prostřednictvím různých forem výuky a aktivit, které tento rozvoj umožňují. Výchova k podnikavosti v sobě tedy přirozeně zahrnuje dílčí téma práce s potenciálem žáků a rozvojem měkkých dovedností.
Výchova k podnikavosti propojuje vzdělávání s praktickým životem, odstraňuje hranice mezi vzděláváním, prací a aktivním občanem, trénuje dílčí kompetence k podnikavosti, uplatnitelné průřezově napříč všemi obory a oblastmi života. Je důležitým předpokladem profesního uplatnění absolventa školy, jeho aktivního zapojení do života společnosti i snadnějšího zvládání osobního a rodinného života.
Absolvent podnikavé školy zná svůj potenciál, na jehož základě se dokáže zodpovědně rozhodovat s ohledem na své potřeby i potřeby svého okolí. Jeho cílem je vytvářet hodnoty, žít udržitelně, mít vyvinuté sociální cítění, dokázat flexibilně reagovat na změny ve společnosti a na trhu práce. Náš student se zodpovědně rozhoduje při volbě volitelných předmětů a také při výběru při výběru předmětů maturitních. V návaznosti na ně a s ohledem na měnící se podmínky trhu práce vybírá své budoucí profesní zaměření a volí výběr následné vysoké, případně vyšší odborné školy.
Koordinátor podnikavosti je součástí ŠPP a na této pozici pracuje Mgr. Jana Rohlínková, která je do programu rozvoje podnikavosti zapojena již od začátku a je absolventkou prvního běhu studia podnikavosti v rámci projektu KaPoDaV. Spolu s ní se na rozvoji podnikavosti podílí také Mgr. Zuzana Kurdiovská, která absolvovala následný projekt k podnikavosti, a to I KAP 2.
Dílčí kompetence k podnikavosti
Kompetencemi k podnikavosti se podle Evropského rámce klíčové kompetence k podnikavosti (EntreComp) rozumí schopnost využívat příležitosti a nápady a vytvářet z nich hodnoty pro ostatní. Její podstatou je tvořivost, kritické myšlení, řešení problémů, iniciativa, vytrvalost a schopnost spolupracovat s ostatními na plánování a řízení projektů, které mají kulturní, společenskou nebo komerční hodnotu. Dílčí kompetence k podnikavosti jsou využitelné pro život v rychle se měnících podmínkách v občanské, profesní i osobní sféře. Zahrnují například pěstování sebedůvěry, získávání povědomí o vlastních silných a slabých stránkách, posilování vůle i odvahy zdravě riskovat, rozvíjení etických zásad, udržitelnost, vědomí odpovědnosti a sociálního soucitu. 15 dílčích kompetencí k podnikavosti definuje EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework – Evropský rámec klíčové kompetence k podnikavosti, 2016.
Dokumenty školy související s podnikavostí
Škola má ve svých dokumentech (ŠVP, ŠAP, Dlouhodobý plán rozvoje školy) zapracované kompetence k podnikavosti, projekty s podnikavostí související, cíle a vizi školy, které s podnikavostí souvisejí. V souvislosti s certifikací vzniká revize cílů a vize, proč o certifikaci usilujeme a co nám má přinést. Připravujeme také dokument Profil podnikavého absolventa.