Spolupráce mezi Gymnáziem Tišnov a Přírodovědeckou fakultou MU,

dne 5. prosince 2024 se žáci sexty účastnili reflektivního semináře matematiky a zeměpisu, který se uskutečnil v prostorách Ústavu geografie a Matematiky v areálu Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Polovina žáků absolvovala zeměpisný seminář. Byl vedený studenty této fakulty a zaměřil se na dvě klíčová témata – znečištění ovzduší v České republice a ochranu přírody v Africe. Žáci gymnázia měli jedinečnou příležitost spolupracovat s budoucími učiteli a získat cenné informace o těchto důležitých ekologických tématech a poskytli velmi cennou zpětnou vazu budoucím učitelům geografie. První část semináře se věnovala problematice znečištění ovzduší v České republice, zejména vlivu aerosolů na kvalitu vzduchu. Budoucí učitelé z Přírodovědecké fakulty MU představili žákům různé zdroje aerosolů, jejich vliv na zdraví obyvatel i na klimatické změny. Žáci měli možnost diskutovat o tom, jak se znečištění ovzduší projevuje v jejich okolí, a také jak mohou přispět k jeho zlepšení. Součástí této části semináře byla práce s aplikací Dýchej bez obav, která umožňuje žákům analyzovat kvalitu ovzduší v reálném čase. Ve druhé části semináře se pozornost obrátila na ochranu přírody v Africe. Ve druhém výstupu student geografie představil žákům situaci v afrických zemích, kde je příroda ohrožena a je tedy nezbytné ji ochraňovat. Žáci byli aktivně zapojeni do vytváření myšlenkové mapy, která pomohla systematizovat všechny získané informace. Tento kreativní proces umožnil žákům vizualizovat souvislosti mezi různými faktory znečištění ovzduší a ochranou přírody, a zároveň reflektovat, jak mohou jednotlivci přispět k řešení těchto problémů.
Druhá polovina žáků absolvovala reflektivní seminář na Ústavu matematiky a statistiky. Na programu byly dva výstupy posluchačů učitelství matematiky, kteří si zpracovali témata z oblasti geometrie, konkrétně "využití množin bodů v konstrukčních úlohách" a "osová souměrnost". Naši studenti byli do obou výstupů aktivně zapojeni, vyplňovali pracovní list, dokázali reagovat na kladené dotazy. Posluchačům poté poskytli cennou zpětnou vazbu ohledně srozumitelnosti výkladu."
Během semináře měli žáci také příležitost přímo spolupracovat s vysokoškolskými studenty, což pro ně bylo obohacující nejen po odborné stránce, ale i z hlediska osobního rozvoje. Vysokoškoláci se podíleli na moderování diskusí. Žáci gymnázia zhodnotili výstupy posluchačů MU a poskytli cennou zpětnou vazbu, která umožní další rozvoj budoucích pedagogů.
Spolupráce s budoucími učiteli z Přírodovědecké fakulty MU ukázala, jak důležitá je interakce mezi školami, univerzitami a studenty.