CHARAKTERISTIKA PŘEDMĚTU
Časové, obsahové a organizační vymezení
V osmiletém studiu je vyučovací předmět Český jazyk a literatura realizován jako povinný předmět pro žáky 1. až 8. ročníku.
ROČNÍK | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. |
HODINOVÁ DOTACE | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
Ve čtyřletém studiu je vyučovací předmět Český jazyk a literatura vyučován jako povinný předmět pro žáky 1. až 4. ročníku.
ROČNÍK | 1. | 2. | 3. | 4. |
HODINOVÁ DOTACE | 4 | 4 | 3 | 4 |
Vyučovací předmět Český jazyk a literatura má komplexní charakter, ale je rozložen do tří složek: Komunikace a sloh, Jazyk a jazyková komunikace a Literární komunikace, ve výuce se však vzdělávací obsah jednotlivých složek prolíná. V každém ročníku je jedna hodina dělená. Žáci si mohou vybrat volitelný předmět Literární seminář (7. i 8. ročník).
Výuka předmětu Český jazyk a literatura je založena především na výkladu, práci s textem, diskusi, psaných nebo mluvených žákovských příspěvcích k vybraným tématům, procvičování získaných vědomostí a dovedností písemně nebo ústně. Učitelé procvičování dílem využívají k získání podkladů pro klasifikaci, přičemž kladou důraz na pozitivní hodnocení. Vzdělávací obsah předmětu je dále naplňován zhlédnutím alespoň jednoho divadelního a filmového představení, vlastní dramatizací divadelního představení, ale i řadou kulturně poznávacích exkurzí.
K dalším fakultativním aktivitám patří účast v soutěžích (olympiáda z českého jazyka, literární soutěže, recitační soutěž aj.) a projektech. V průběhu studia 1.– 4. ročníku žáci nastudují dramatické představení, s nímž veřejně vystoupí.