Charakteristika předmětů
Matematika
Časové, obsahové a organizační vymezení
Čtyřleté studium
Ročník | 1. | 2. | 3. | 4. |
Hodinová dotace | 4 | 4 | 3 | 3 |
Na předmět navazuje volitelný předmět Seminář z matematiky.
Osmileté studium
Ročník | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. |
Hodinová dotace | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Na předmět navazují volitelné předměty Cvičení z matematiky (2. ročník) a Seminář z matematiky (7. a 8. ročník).
V jedné hodině týdně se třída dělí na skupiny.
Matematika rozvíjí především logické myšlení, ale také i paměť. Napomáhá rozvoji abstraktního a analytického myšlení, vede ke srozumitelné a věcné argumentaci. Učí pamatovat si pouze nejpotřebnější informace a vše ostatní si odvodit. Velmi významným úkolem matematiky je rozvoj geometrické představivosti, jak v rovině, tak i v prostoru.
Těžiště výuky spočívá v aktivním osvojení strategie řešení úloh a problémů, v ovládnutí nástrojů potřebných pro vysokoškolské studium i pro běžný život, v pěstování schopnosti aplikace. Během studia je žákům na konkrétních příkladech ukazováno, že matematika nachází uplatnění ve všech oborech lidské činnosti, nejvíce však v informatice, fyzice, technice a ekonomii.
Volitelné předměty čtyřletého studia
Ročník | 1. | 2. | 3. | 4. |
Hodinová dotace | - | - | 2 | 3 |
Matematický seminář
Matematický seminář je dvouletý a navazuje na učivo povinného předmětu matematika. V prvním roce zde jsou probírány partie, které již patří do „mírně vyšší“ matematiky. Stěžejními třemi tématy jsou komplexní čísla, základy diferenciálního a integrálního počtu. Tato témata studenti dobře využijí při studiu prvních ročníků matematicky, technicky, přírodovědně a ekonomicky orientovaných vysokých škol. Všechna tato témata úzce souvisejí s učivem probraným v matematice, proto jsou probírána v širší návaznosti na předchozí učivo, které podstatnou měrou doplňují a prohlubují.
V druhém roce matematického semináře se prohlubuje a opakuje učivo probrané v povinné matematice. Seminář je zaměřen na přípravu jak profilové tak státní maturitní zkoušky z matematiky a přípravě k přijímacím zkouškám na VŠ
Deskriptivní geometrie
Úkolem deskriptivní geometrie je připravit žáky pro studium technických a uměleckých oborů, kde budou potřebovat dobrou prostorovou představivost a základy zobrazovacích metod.
Cílem deskriptivní geometrie je naučit žáky základním zobrazovacím metodám – pravoúhlému promítání na dvě průmětny (Mongeovo promítání) a pravoúhlé axonometrii a využívat je pro řešení planimetrických a stereometrických problémů.
V návaznosti na vyučování matematice využívá deskriptivní geometrie poznatků planimetrie, analytické geometrie a zejména stereometrie, vede k rozvoji logického myšlení a k přesnému vyjadřování.
V rámci výuky získávají žáci dovednosti a návyky v rýsování, učí se načrtávat tělesa.
Ve své teoretické části se zabývá zobrazováním prostorových útvarů do roviny a pomocí takto získaných obrazců řeší graficky úlohy, jejichž početní řešení bývá obtížné.
Deskriptivní geometrie je podkladem pro všechna zobrazení, jichž se užívá při sestrojování plánů ve stavebnictví, strojnictví a kartografii.
Na učivo střední školy navazují všechny VŠ technické, zvláště fakulta strojní, stavební a fakulta architektury.
Volitelné předměty osmiletého studia
Cvičení z matematiky
Ročník | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. |
Hodinová dotace | - | 1 | - | - | - | - | - | - |
Cvičení z matematiky je jednoleté, rozšiřuje povinné učivo matematiky ve 2. Ročníku. Zaměřuje se na popularizaci matematiky a na prohloubení a doplnění matematických znalostí a dovedností. Důležitou náplní cvičení je i získání zručnosti při rýsování a procvičování představivosti
Výukové soubory
Materiály do výuky (školní OneDrive)
Soutěže
Matematická olympiáda
Pythagoriáda
Klokan
Náboj
Internetová olympiáda